موضوع مقاله

اسکیما

اسکیما یک زبان نشانه‌گذاری است. زبانی مشترک بین موتورهای جست‌وجو، که به آن‌ها کمک می‌کند اطلاعات صفحات وب را آسان‌تر و سریع‌تر تشخیص بدهند. اگر با سئو آشنایی خوبی داشته باشید، حتماً می‌دانید که در سئوی داخلی (On-site SEO) انجام کارهایی مثل رعایت تگ عنوان، ساختار متن به استفاده از H1، H2، H3، قرار دادن تگ Alt برای عکس‌ها و بهینه‌سازی کلمات کلیدی تا چه حد اهمیت دارد. در واقع انجام سئوی داخلی خواندن و فهم صفحه را برای موتورهای جستجو راحت‌تر می‌کند.نشانه‌گذاری اسکیما نیز بخشی از سئوی داخلی سایت شماست. نشانه‌گذاری اسکیما (Schema Markup) به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری راجع به محتوای صفحه به دست آورند. در کل به عمل نشانه‌گذاری صفحات مختلف سایت برای موتورهای جستجو (گوگل، بینگ و یاهو) Schema Markup یا نشانه‌گذاری اسکیما (یا شِما) می‌گویند. برای مثال با اسکیما می‌توانید به گوگل بگویید که در این صفحه مقاله‌ای دربارۀ یک “کتاب” با عنوان “باغ ملی” نوشتۀ “کورش اسدی” داریم که کاربران “امتیاز” ۴ از ۵ را به آن داده‌اند.

# 

اسکیما چیست ؟

نشانه‌ها اهمیت زیادی در زندگی ما دارند. اگر به یک شهر جدید برویم، با استفاده از نشانه‌ها مسیر خودمان را پیدا می‌کنیم. حتی در ظاهر و رفتار آدم‌ها هم نشانه‌هایی وجود دارد که تا حدودی در شناسایی آن‌ها کمک‌مان می‌کند. بعضی از این کدها، مثل علامت ورود ممنوع، به صورت قراردادی تعیین شده‌اند و همه آن‌ها را درک می‌کنند. بعضی دیگر به صورت ناخودآگاه در ذهن‌مان ثبت می‌شوند.

 

موتورهای جست‌وجو هم برای تشخیص و شناسایی سریع‌تر صفحات به نشانه، اسکیما یا شِما نیاز دارند.

 

اسکیما یک زبان نشانه‌گذاری است. زبانی مشترک بین موتورهای جست‌وجو، که به آن‌ها کمک می‌کند اطلاعات صفحات وب را آسان‌تر و سریع‌تر تشخیص بدهند.

 

منبع این نشانه‌ها و کدها وب سایتی است به نام schema.org که محصول مشترک گوگل، بینگ، یاهو و یاندکس به شمار می‌رود. در این سایت کدهایی برای موضوعات مختلف ذکر شده است. برنامه‌نویسان این کدها را در ساختار کد سایت خود قرار می‌دهند. با این کار موتورهای جست‌وجو سریع‌تر متوجه محتوای صفحات می‌شوند و بهترین نتایج را به کاربران نشان می‌دهند.

 

فرض کنیم می‌خواهید در صفحه وب سایت خود به معرفی یک کتاب بپردازید. با استفاده از کدهای اسکیما، می‌توانید به گوگل بفهمانید قرار است در این صفحه چه کار کنید. نام کتاب، نام نویسنده و موضوع کتاب را در کد اسکیما وارد می‌کنید. حالا دو اتفاق می‌افتد. اول این که گوگل با خواندن این کد موضوع صفحه را سریع‌تر متوجه می‌شود.

در تصویر بالا، به لینک‌ ویکی‌پدیا خوب توجه کنید. فکر می‌کنید گوگل این سایت‌ها را چگونه شناسایی کرده و در گراف دانش خود قرار داده است؟ بله؛ کاملاً درست است، با استفاده از کدهای اسکیما! در واقع اسکیما به شما این شانس را می‌دهد که در لیست نتایج اولیۀ گوگل و از آن مهم‌تر، در گراف دانش گوگل (همین کادر حاوی اطلاعات در سمت راست صفحه نتایج) قرار بگیرید و از آن‌جا لینک دریافت کنید. این لینک‌ها از ارزش بسیار زیادی برخوردارند، چرا که تعداد زیادی از کاربران آن‌ها می‌بینند، روی آن‌ها کلیک می‌کنند و سایت شما را می‌خوانند.

 

یک نکته: درست مانند ورزش کردن و تغذیۀ سالم که برای سلامتی هر فردی لازم است اما تعداد کمی از افراد آن را رعایت می‌کنند، تعداد سایت‌های ایرانی که از کدهای نشانه‌گذاری اسکیما استفاده می‌کنند هم کم است. برای همین می‌توان گفت که رقابت چندانی برای قرار گرفتن در گراف دانش گوگل در نمی‌گیرد و شما می‌توانید با استفاده از این کدها در ریچ اسنیپت و گراف دانش گوگل (نتایج سمت راست SERPs) بدرخشید (البته به شرط آن‌که زود بجنبید و محتوای مناسبی هم تولید کرده باشید).

در کدام قسمت‌های سایت می‌توانیم از اسکیما استفاده کنیم؟

موتورهای جستجو می‌توانند داده‌های زیرا را که با استفاده از قوانین اسکیما نشانه‌گذاری شده‌اند، شناسایی کنند:

  • تصاویر

  • نویسنده

  • تاریخ انتشار

  • آخرین ویرایش

  • عنوان صفحه

  • فرمت صفحه (مثلاً .blog)

این‌ها مواردی بودند که در همۀ وب‌سایت‌ها قابل استفاده‌اند؛ اما اگر دوست دارید لیستتان را بزرگتر کنید و با سایر کدهای نشانه‌گذاری اسکیما آشنا شوید، به وبسایت Schema.org بروید و با تمام ظرفیت‌های آن آشنا شوید.

Schema.org چیست؟

در سال ۲۰۱۱ بود که وب‌سایت Schema.org، یک همکاری تجاری را با موتورهای جستجوی گوگل، بینگ و یاهو شروع کرد و وظیفۀ یکپارچه‌سازی ساختار داده‌های موجود در سطح اینترنت را بر عهده گرفت. در واقع schema.org دایره‌المعارفی از آیتم‌های نشانه‌گذاری است و زبانی استاندارد و قابل فهم را برای موتورهای جستجو ارائه داده است. موتورهای جستجو بر اساس آیتم‌های تعریف شده در این سایت داده‌ها را طبقه‌بندی کرده، ساختار آن‌ها را بررسی می‌کنند و از آن‌ها برای رتبه‌بندی سایت‌ها استفاده می‌کنند.

چگونه از کدهای اسکیما در ساختمان نوشته‌هایمان استفاده کنیم؟

برای اینکه از کدهای اسکیما در سایتتان استفاده کنید راه‌های مختلفی وجود دارد، از نوشتن کدهای اختصاصی گرفته تا استفاده از ابزارهای رایگان و افزونه‌های آماده. در بخش‌های بعدی با نشانه‌گذاری میکرودیتا، JSON-LD و استفاده از گوگل تگ منیجر (GTM) و گوگل وبمستر تولز، برای نشانه‌گذاری اسکیما آشنا خواهید شد.

حال باید ببینیم برای سایت های وردپرسی بهترین روش افزودن اسکیما چیست . سایت‌هایی که از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنند راه ساده‌تری برای نشانه‌گذاری صفحات در پیش دارند. با نصب افزونه WP Schema Pro دیگر نیازی به نوشتن یا حتی کپی کردن نخواهید داشت. به سادگی می‌توانید موضوع و صفحه یا صفحات مورد نظرتان را انتخاب و آن‌ها را نشانه‌گذاری کنید.

آپدیت جدید افزونه یواست هم به صورت خودکار اسکیما عکس و ویدئو را به سایت‌های وردپرسی اضافه می‌کند.دقت کنید که هر یک از روش‌هایی که مطرح کردم برای نوعی از سایت‌ها مفید است. مثلا اگر یک وب سایت وردپرسی دارید، استفاده از پلاگین‌ها بهترین روش برای شما است. به ویژه اگر این سایت صفحات متعددی داشته باشد. اگر وب سایت کوچکی دارید یا می‌خواهید نشانه‌ها را به صورت دستی برای بعضی از صفحات وارد کنید، کپی از developers.google ساده‌ترین راه است.

 

 

# 

روش های افزودن اسکیما به سایت 

  • 1

    برنامه نویسی اختصاصی schema markup

  • 2

    استفاده از ابزار آنلاین ساخت schema

  • 3

    استفاده از افزونه‌های schema

- 

روش اول:  برنامه نویسی اختصاصی schema markup

در روش اول نیاز به یک برنامه‌نویس داریم که البته روی موضوع schema markup هم مسلط باشد. 

در این روش با توجه به نوع فعالیت سایتمان از برنامه‌نویس می‌خواهیم افزونه‌ای برای ما بنویسد که برای هر صفحه از سایتمان اسکیمای مورد نظر را تولید کند.

مزیتی که این روش دارد این است که تقریبا ۹۰٪ نیاز سایت ما مرتفع خواهد شد. در واقع می‌توان طوری برنامه‌نویسی کرد که اکثر اسکیماهای مربوط به سایت به صورت اتوماتیک ساخته شوند.

- 

روش دوم:  استفاده از ابزار آنلاین ساخت schema

در روش دوم با استفاده از سایت‌های تولید کد اسکیما باید کدهای اسکیما را به صورت دستی بسازیم و در هر صفحه از سایتمان قرار دهیم.

سایت‌های زیادی وجود دارند که کدهای schema markup را به صورت رایگان برای ما می‌سازند. روش کار با سایت‌ها یا ابزارهای آنلاین ساخت اسکیما بسیار ساده است و احتیاج به هیچ نوع دانش برنامه‌نویسی ندارد.

معمولا ابزارهای آنلاین، کدهای schema markup را به صورت JSON-LD تولید می‌کنند.

در ادامه چندین سایت معتبر ساخت schema markup را لیست کرده‌ام.

- 

روش سوم:  افزودن اسکیما در سایت های وردپرسی

این روش مناسب استفاده کنندگان از cms ها مانند وردپرس می باشد . اگر از این سیستم مدیریت محتوا استفاده می‌کنید می‌توانید از افزونه‌های این سیستم مدیریت محتوا برای اسکیما استفاده کنید که ساخت اسکیما را برای شما انجام می‌دهند.

بعضی از افزونه‌های ساخت schema markup این کار را به صورت اتوماتیک و با توجه به نوع صفحه و محتوای صفحه تولید می‌کنند.

بعضی دیگر از افزونه‌ها به شما این امکان را می‌دهند که اسکیمای مورد نظرتان را به صورت دستی بسازید و در صفحه مربوطه قرار دهید.

اگر از این سیستم مدیریت محتوا یا دیگر سیستم‌های مدیریت محتوا استفاده می‌کنید حتما ادامه مقاله را مطالعه نمایید.

نشانه‌ها اهمیت زیادی در زندگی ما دارند. اگر به یک شهر جدید برویم، با استفاده از نشانه‌ها مسیر خودمان را پیدا می‌کنیم. حتی در ظاهر و رفتار آدم‌ها هم نشانه‌هایی وجود دارد که تا حدودی در شناسایی آن‌ها کمک‌مان می‌کند. بعضی از این کدها، مثل علامت ورود ممنوع، به صورت قراردادی تعیین شده‌اند و همه آن‌ها را درک می‌کنند. بعضی دیگر به صورت ناخودآگاه در ذهن‌مان ثبت می‌شوند.

 

موتورهای جست‌وجو هم برای تشخیص و شناسایی سریع‌تر صفحات به نشانه، اسکیما یا شِما نیاز دارند.

 

اسکیما یک زبان نشانه‌گذاری است. زبانی مشترک بین موتورهای جست‌وجو، که به آن‌ها کمک می‌کند اطلاعات صفحات وب را آسان‌تر و سریع‌تر تشخیص بدهند.

 

منبع این نشانه‌ها و کدها وب سایتی است به نام schema.org که محصول مشترک گوگل، بینگ، یاهو و یاندکس به شمار می‌رود. در این سایت کدهایی برای موضوعات مختلف ذکر شده است. برنامه‌نویسان این کدها را در ساختار کد سایت خود قرار می‌دهند. با این کار موتورهای جست‌وجو سریع‌تر متوجه محتوای صفحات می‌شوند و بهترین نتایج را به کاربران نشان می‌دهند.

 

فرض کنیم می‌خواهید در صفحه وب سایت خود به معرفی یک کتاب بپردازید. با استفاده از کدهای اسکیما، می‌توانید به گوگل بفهمانید قرار است در این صفحه چه کار کنید. نام کتاب، نام نویسنده و موضوع کتاب را در کد اسکیما وارد می‌کنید. حالا دو اتفاق می‌افتد. اول این که گوگل با خواندن این کد موضوع صفحه را سریع‌تر متوجه می‌شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x