موضوع مقاله

کارشناس voip . . .

فناوری انتقال صدا روی پروتکل اینترنت (Voice Over Internet Protocol) به نوع خاصی از فناوری‌های ارتباطی اشاره دارد که برای انتقال صدا و ویدیو از شبکه‌های مبتنی بر پروتکل اینترنت، مانند اینترنت استفاده می‌کند. VoIP با عنوان‌های تلفن آی‌پی، تلفن اینترنتی، تلفن پهن‌باند، صدای پهن‌باند ، تلفن تحت شبکه صدا روی پهن‌باند نیز شناخته‌ می‌شود.

آشنایی با این شغل

کارشناس voip و  وظایف آن 5660659

 به‌کارگیری یک سیستم از پیش‌ساخته VoIP می‌تواند به بهبود ارتباطات کمک کند، اما در عین حال نمی‌تواند نیازهای خاص کسب‌وکار را برآورده کند. به‌طور مثال، اگر به پشتیبانی ویدیویی نیاز دارید و سیستم VoIP که از آن استفاده می‌کنید این قابلیت را ارائه نکند، به‌کارگیری آن سود چندانی نخواهد داشت. در چنین شرایطی استفاده از یک نرم‌افزار VoIP منبع باز می‌تواند مطابق با نیازهای تجاری شما تنظیم شود. علاوه بر این، اکثر راهکارهای VoIP منبع باز رایگان هستند و به این شکل می‌توانید هزینه قابل ملاحظه‌ای را برای راه‌اندازی یک سیستم VoIP تجاری صرفه‌جویی کنید.

ک کارشناس VoIP چه مسئولیت‌هایی دارد؟
امروزه شرکت‌های زیادی در ایران در زمینه ارائه خدمات نوین شبکه مثل VoIP به فعالیت اشتغال دارد. بر همین اساس به متخصصانی نیاز دارند که بتوانند با تجهیزات ویپ کار کنند. افرادی که توانایی نصب و راه‌اندازی این نوع تجهیزات را داشته باشند و بتوانند در قالب پروژه‌های بزرگ خدمات راه‌اندازی voip را برای سازمان‌ها و شرکت‌های معتبر پیاده‌سازی کنند. به‌طوری که رضایت‌مندی شرکت‌ها را تامین کنند. افرادی که برای سمت شغلی کارشناس تجهیزات ویپ از دانش تخصصی و تجربه کاری خوبی دارند، به راحتی توسط سازمان‌ها استخدام می‌شوند. از مهم‌ترین وظایف یک کارشنا VoIP باید به نصب و راه‌اندازی تجهیزات و سرور VoIP، نگهداری، عیب‌یابی و تعمیرات تجهیزات ویپ، بهینه‌سازی ماژول‌های سرویس‌های VoIP، خرید تجهیزات VoIP مناسب و با کیفیت و ارائه گزارشات و مستندات مراحل اجرای پروژه اشاره کرد.

بازار کار متخصصان VoIP چگونه است؟

کارشناس voip و  وظایف آن what is voip voip solutions 768x469

در سال‌های اخیر با خودکار شدن بیشتر فرآیندهای کاری شرکت‌ها به سمت نوسازی و هوشمندتر کردن جریان‌های کاری خود رفته‌اند که همین مسئله باعث شده تا شرکت‌ها به فکر جذب متخصصانی باشند که در زمینه کار با فناوری‌های نوین و بنیادین دانش کافی دارند. در حال حاضر بیشتر شرکت‌ها برای مدیریت مکالمات داخل سازمانی و مدیریت بهتر مشتریان خود، نیازمند راه‌اندازی مرکز تلفن VoIP سازمانی هستند. به همین دلیل شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات ویپ برای خدمات‌رسانی بهتر به سازمان‌ها به سراغ جذب کارشناس VoIP می‌روند. بر همین اساس بازار کار کارشناسان تجهیزات VoIP در شرایط خوبی قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود با افزایش استقبال سازمان‌ها و شرکت‌ها از سرویس VoIP باز هم فرصت‌های شغلی بیشتری برای این افراد پدید آید

هدف از استخدام کارشناس VOIP چیست؟

عموماً شرکت هایی که در زمینه خدمات شبکه مخصوصاً خدمات VOIP فعالیت می کنند با اتکا به تعدادی نیروی کارشناس تجهیزات ویپ که دارای تخصص و تجربه بالایی در نصب و راه اندازی این نوع تجهیزات هستند می کوشند تا پروژه های بزرگ خدمات راه اندازی VOIP را برای سازمانها و شرکت های معتبر بدست گیرند و به اعتبار شرکت خود بیافزایند. به نظر می‌رسد بیشتر  این تخصص (تخصص voip) در  سازمانهایی اختصاصی که برای خدمات voip دایر هستند به کار گرفته می شود و  عمده درآمد این سازمان ها  از محل فروش خدمات  به سایر شرکت ها می باشد .

شرح وظایف و مسئولیت های نیروی متخصص ویپ

اگر بخواهیم به وظایف و مسئولیت هایی که بر عهده نیروی متخصص ویپ است اشاره کنیم موارد زیر قابل اهمیت می باشد که اکثر مدیران شبکه از کارشناس VoIP انتظار انجام این امور را دارند.


  • 1

    راه اندازی و پشتیبانی زیرساخت های VoIP

  • 2

    راه اندازی و پشتیبانی Call Center

  • 3

    آشنایی با سرویس های زیرساختی به مانند DNS، DHCP و غیره

  • 4

    راه اندازی مراکز تماس و شبکه های مبتنی بر VoIP

  • 5

    نگهداری، عیب یابی و تعمیرات تجهیزات ویپ

  • 6

    خرید تجهیزات ویپ مناسب و باکیفیت

  • 7

    بهینه سازی ماژول های سرویس های voip

  • 8

    ارائه گزارشات و مستندات مراحل اجرای پروژه نصب

کارشناس VOIP باید چه ویژگی ها و مهارت هایی داشته باشند؟

کارشناسان ویپ باید به صفر تا صد نحوه راه اندازی VOIP تسلط کافی داشته باشند و در نصب و پیاده سازی تجهیزات voip دارای تجربه بالایی باشند. با توجه به امکانات و قابلیت های بی شمار سرویس ویپ، لازم است کارشناس voip از قابلیت تحلیل بسیار قوی ای نسبت به اهداف و نیازهای مشتری برخوردار باشد تا بتواند بهترین و متناسب ترین امکانات ویپ را برای سازمان مربوطه پیاده سازی کند. نکته دیگر اینکه کسانی که قصد استخدام در فرصت شغلی کارشناس VOIP را دارند باید دارای توانایی رهبری تکنسین های شبکه را باشند و تسلط بسیار بالایی در برنامه ریزی و محول کردن امور به آنها داشته باشند.

کامل تر کردن این نوشتار با ثبت نظر

فارغ از اینکه شما کارفرما، کارجو یا شاغل در این حرفه هستید، اگر در این زمینه تجربه دارید و احساس می کنید که می توانید شرح وظایف بیشتر و مفید تری را در این باره مطرح نمایید تا مورد استفاده علاقه مندان این حوزه قرار بگیرد، از شما خواهشمندیم که برای تکمیل اطلاعات این بخش، نظر و پیشنهاد خود در رابطه با فرصت شغلی کارشناس VOIP و شرح وظایف آن را در انتهای این مطلب ثبت نمایید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x